Pravidlá klubu

Účastníci klubu sa zaväzujú tieto pravidlá dodržiavať a súhlasia s nimi.

Všeobecné informácie

Na hodiny chodíme vždy len zdraví.

Výnimkou sú alergie (napr. na peľ, stromy, vtedy deti zvyknú kýchať, kašľať, mať červené slzavé oči, opuch tváre a pod.). Samozrejme, že to nebudeme skúmať, ale platí pravidlo: ,,Čo chceš, aby ľudia robili Tebe, rob aj ty im.“ Ak nechcete choré deti a rodičov v klube, tak nechoďte ani Vy s chorými deťmi, príp. Vy sami.

Odhlasovanie z hodín

Odhlasuje sa vždy do 18:00 deň vopred. Môže sa stať, že dieťa má v noci teploty, začne kašľať, vracať, vtedy je samozrejmé, že bude hodina ospravedlnená, aj keď rodič napíše ráno pred začatím hodiny. Samé máme deti a úplne rozumieme týmto okolnostiam a nepredvídaným situáciám. K dispozícii je jedna náhradná hodina. Tu je možné absolvovať buď hneď v daný týždeň, ak dieťa je zdravé, príp. môže si prísť nahradiť počas náhradnych hodín. Za neabsolvované hodiny sa peniaze nevracajú, keďže to je príspevok pre OZ deťom a rodičom.

Bezpečnosť

V Montessori klube je dôležité dbať o bezpečnosť svojho dieťaťa. Zároveň byť tolerantní a všímaví voči ostatným deťom. Za prípadné úrazy dieťaťa je podľa Prevádzkového poriadku zodpovedný jeho rodič. Buďme opatrní. V prípade menších poranení požiadajte lektorku o lekárničku.

Na hodiny nenosíme vlastné hračky

Na hodiny nenosíme vlastné hračky (bábiky, autíčka, výnimkou sú bábätka a ich hračka a mojkáčik, či hryzadielko). Vlastnú hračku si ponecháme v taške, ak hodina skončí, vtedy sa s ňou dieťatko môže opäť pohrať. Je to kvôli tomu, že to vyrušuje iné deti a vzbudzuje u nich záujem o danú inú hračku.

Poriadok

Po skončení aktivity za stolom zasunieme s dieťatkom stoličku. Po rozložení koberčeka na zem, koberček po dokončení aktivity zrolujeme a odložíme do príslušného odkladacieho koša.

Slobodný výber aktivít – v rámci hraníc

  • Dieťa si vyberá z aktivít, s ktorými práve nikto nepracuje. Ak je pomôcka obsadená, tzn. hrá sa s ňou nejaké iné dieťa, vyčkáme trpezlivo, kým sa dohrá. Ak sa pomôcka uvoľní, vtedy si môže ďalšie dieťa pomôcku vziať a využívať ju.
  • Ak dieťa má potrebu aktivitu robiť opakovane, dáme mu čas, aby si ňou osvojilo zručnosť, alebo práve prežívané senzitívne obdobie. Niektoré deti majú potrebu tú istú aktivitu robiť opakovane niekoľkokrát.
  • Je možné, že niektoré deti budú spoločne spolupracovať a radi sa pri jednej aktivite zahrajú spolu. Je to v poriadku. Budujú takto spoluprácu a tímovosť.
  • Môže sa stať, že sa niečo rozbije alebo pokazí. Súvisí to s materiálmi, ktoré používame (reálne materiály, s ktorými dieťa bežne prichádza do styku: sklo, drevo, porcelán, kov atď.). Dieťa sa okrem iného učí s nimi zaobchádzať, ak sa niečo rozbije, naučí sa, že s daným materiálom treba pracovať opatrnejšie. S tým rátame. Na prípadné straty a poškodenia upozornite lektorku, s ktorou máte hodinu.
  • Dieťa po sebe aktivitu poupratuje (poutiera rozliate, pozametá rozsypané, vráti na podnos, do košíka atď.), aby bola pripravená pre ďalšie dieťa. Ak treba, vráti ju na pôvodné miesto. Za to, že je po ukončení práce aktivita na svojom mieste úplná, nepoškodená, uprataná a nič v nej nechýba, zodpovedá rodič.

Sústredenie

  • V klube chodíme opatrne, bezpečne, deti sa nenaháňajú, aby sa tým neublížilo ostatným a ani sebe samým.
  • Na hodinách sa snažíme pracovať a rozprávať pokojne, tichším a vľúdnym tónom, podporuje to koncentráciu a sústredenosť. V kriku je náročné pracovať a sústrediť sa. Rešpektujme ostatných. Samozrejme, rodičia sa radi socializujú a tiež si v klube vytvárajú priateľstvá.
  • Ak dieťa nie je zrelé na spracovanie celej aktivity, ale sústredí sa len na jeden krok, rodičia nechajú dieťa zdokonaliť sa v tom, čo ho práve zaujalo resp. vyhľadajú preňho aktivitu, ktorá práve túto zručnosť rozvíja. Neskôr sa môžu k aktivite vrátiť a rodič opäť odprezentuje celú aktivitu, pričom môže poukázať na nejaký nový detail.
  • Ohľaduplnosť a pokoj vytvára príjemné prostredie pre všetkých.

Pozorovanie

  • Na úvodných hodinách dieťa spoznáva nové prostredie, prvky, účastníkov. Je možné, že prvé hodiny budú o spoznávaní. Nechajme deťom čas.
  • Rodičia pozorujú, ktorú aktivitu si dieťa vyberie. Keď si dieťa nevie vybrať, môžu dieťa usmerniť: „Poď, teraz urobíme toto/pozrieme sa na toto/ toto urobíme spolu.“
  • Zo začiatku môže byť pozornosť rozptýlená, dieťa prebieha od aktivity k aktivite. Neskôr, keď dieťa aktivity spozná, jeho myseľ sa ustáli, koncentrácia sa zlepší a ľahšie si bude vyberať aktivity, ktoré ho zaujímajú.

Oprava chyby

  • Aktivity majú väčšinou vlastnú kontrolu chyby. Ak nemajú, dieťa potrebuje spätnú väzbu.
  • Základné pravidlo znie: opravujeme chybu, nie dieťa: „Tu niečo nie je v poriadku, čo myslíš, je toto správne? S čím ti môžem pomôcť?“
  • Hneď zasahujeme len vtedy, keď: dieťa kvôli chybe nemôže dokončiť aktivitu správne, alebo sa dieťa samo opýta. Naša reakcia: „ukážem ti, ako to urobíme.“ Príp. otázkami sa snažíme dieťa doviesť k tomu, aby to urobilo samé, dieťa nemá o aktivitu záujem (nesústredí sa, odíde).
  • Stopneme aktivitu okamžite v momente, keď je dieťa deštruktívne, tzn. aktivitu ničí, rozhadzuje, ubližuje sebe, alebo iným.

Problematické situácie

  • Strata záujmu o prezentáciu, dieťa sa nesústredí alebo odíde. Dieťa v takomto prípade nenútime s aktivitou pracovať. Necháme mu priestor a čas vybrať si samostatne z aktivít, ktoré pozná.
  • Dieťa si nevie vybrať aktivitu: v tomto prípade dieťaťu ráznejšie, ale stále milo a prívetivo aktivitu vyberieme. Nedávame mu veľmi na výber, snažíme sa ho aktivitou zaujať a prezentovať mu ju veľmi lákavo.
  • Ak dieťa stratí záujem o aktivitu: dieťaťu ukážeme, ako aktivitu ukončiť, upratať a dať na správne miesto. Pravdepodobne ešte nebola pre dieťa vhodne zvolená, preto ju skúsime opakovane ponúknuť s istým časovým odstupom.
  • Ak dieťa používa materiál iným spôsobom: rodič sleduje, či dieťa pracuje s aktivitami podľa krokov z prezentácie. Ak pracuje iným spôsobom, treba odsledovať, či skúša možnosti danej aktivity alebo s ňou pracuje už nad rámec, teda tak, ako to nie je vhodne, príp. je jeho manipulácia deštruktívna. Takéto zaobchádzanie treba stopnúť.
  • Ak sa dieťa zaujíma o tú istú aktivitu ako iné dieťa: ak k jednej aktivite prídu dve deti, najprv im necháme možnosť si to vyriešiť. Reagujeme pokojne, riešime to s pokojnou hlavou, aj to sa v živote stáva. Pomôžeme situáciu vyriešiť, zisťujeme, kto prišiel skôr. Keď je situácia jasná, má právo pracovať ten, kto prišiel skôr a druhé dieťa v poradí vyzveme, aby to rešpektovalo príp. mu ponúkneme inú aktivitu: „poď, ty si zatiaľ sprav toto a požiadaj Evku, nech ti príde povedať, keď s ňou skončí…“
  • Ak si dieťa nepoupratuje aktivitu: ak dieťa neodloží aktivitu, najprv si treba zistiť, čo to dieťa robí. Rodič si to zapamätá, neskôr dieťaťu pripomenie, že aktivitu neuložilo a vyzve ho k uprataniu s odôvodnením, že iné deti danú aktivitu hľadajú, nevedia ju nájsť, lebo ostala na stolíku/koberčeku. Ak sa však dieťa práve sústredí na inú aktivitu, nebudeme ho vyrušovať.
  • Keď jedno dieťa vyrušuje druhé dieťa pri práci: „Teraz sa Evka sústredí, nebudeme ju vyrušovať, budeme ju len z diaľky pozorovať.“
  • Posledné asi, deti rastú, rozvíjajú sa, čo nevedia dnes, o mesiac už vedia, čomu nerozumejú dnes, o mesiac rozumejú, dnes nevedia riešiť konflikty, o pár mesiacov to bude zas iné, dnes sa nevedia dlho sústrediť, neskôr presedia pri aktivitách hodiny, deti sú neskutočné osobnosti s turbulentným rozvojom. Dajme im čas. Svoj čas. A áno, ony z toho vyrastú.

"Učte svoje deti, že sú jedinečné. Nebudú cítiť tlak, aby boli ako ostatní."

- Cindy Cashman

Ako si Montessori klub čo najlepšie užiť so svojím dieťatkom?

  • Zabávajte sa, dieťa sa pridá. Dieťa je najvernejším obrazom rodiča. Z niekoľkoročných skúseností s vedením mi jednoznačne vyplýva, že ak rodič príde na klub alebo inú voľnočasovú aktivitu presvedčený, že sa bude skvele baviť, dieťa bude rovnako nadšené a ochotné pracovať. Ak rodič na klube neustále sleduje mobil, rozpráva sa s niekým iným, či nebodaj nahlas konštatuje, že jeho dieťa na rozdiel od iných pri ničom neobsedí a nič ho nezaujíma, je malá šanca, že jeho dieťa bude sústredene pracovať.
  • Nemajte prehnané očakávania. Rodičia si často myslia, že 18-mesačné dieťa by malo hodinu sedieť na mieste a sústredene pracovať rad za radom so všetkými pomôckami. Schopnosť sústredene pracovať závisí aj od veku (kým u ročného dieťaťa ju môžeme počítať na sekundy, u trojročného nie je nič výnimočné, ak sedí pri jednej aktivite 20 minút, u päťročného aj hodinu) a môžeme ju aj rozvíjať. Napríklad tým, že si každú pomôcku po sebe poupratuje (a nerobí to rodič, kým dieťa rozhadzuje niečo iné). Alebo tým, že dieťa v správnej chvíli povzbudíme, či navrhneme spoluprácu.
  • Pred klubom vybite energiu a majte viac pohybu, ak je to možné. Na rozdiel od pohybových kurzov, Montessori kurzy prebiehajú v pokojnejšej atmosfére, v ktorej sa deti môžu čo najlepšie sústrediť na prácu.
  • Neporovnávajte svoje dieťa s inými a nehovorte o ňom (či v dobrom, či v zlom) pred ním. Toto je myslím priam jedno z “prikázaní Márie Montessori”, ktoré kolujú internetom. Deti veľmi dobre vnímajú, keď o nich hovoríme, preto ich rešpektujme, nehodnoťme a “neohovárajme”.
  • Nenúťte dieťa do aktivít. Niektoré deti rady pozorujú iných – a veľa sa pri tom naučia, teda akoby ,,nahrávajú“. Niektoré deti zase zaujme jedna aktivita a s tou strávia polovicu hodiny. Netreba ich naháňať a presviedčať, že by mali vyskúšať aj niečo iné. Naopak, treba si vychutnať, ako sa dieťa sústredí a intenzívne pracuje.
  • Snažte sa nepoučovať a veľa nevysvetľovať. V predškolskom veku sa deti nemajú vedome učiť. Učia sa prostredníctvom hrania, samé si vyvodzujú závery, skúšajú, zisťujú. Ak budete poučovať a používať múdre slová, dieťa väčšinou stratí záujem. Stačí aj bez slov, pomaličky, krok za krokom, predviesť, čo sa s danou aktivitou robí… Tak, ako by ste sa s ňou Vy sami hrali. Dieťa vás bude sledovať a postupne sa pridá.
  • Buďte konzistentní aj doma. Na kurzoch sa deti učia v pripravenom prostredí samé si vybrať jednu aktivitu, pracovať s ňou a potom ju upratať. Skúste rovnaké pravidlá dodržiavať aj doma.
  • Pýtajte sa, ak máte hocijaké otázky či pochybnosti. Nezabúdajte, tiež sme ľudia, robíme chyby, veľa sa učíme a nemusíme všetko vedieť.

Prajeme Vám a Vašim deťom príjemne a zmysluplne strávený čas v našom klube.

A ak sa Vám naša práca páči, zdieľajte ju, recenzujte, šírte ďalej dobré veci. A ďakujeme, že ste si vybrali práve Montessori kurzy, lebo každé jedno dieťatko, jeho rodič je pre nás veľkým radcom. A ak je niečo, čo Vám vadí, radšej využite aj Schránku na Vaše podnety, priania, sťažnosti, alebo použite formulár spätnej väzby, či osobného rozhovoru s lektorkami, aby sme vedeli naše služby zlepšovať. Ďakujeme.

Máte záujem zúčastniť sa aktivít nášho klubu? Kontaktujte nás!

© Copyright 2018 Website Name - All Rights Reserved